Češi nakupují během Black Friday spontánně, většina nemá přesný seznam ani rozpočet, ukazuje průzkum Twista

Praha, 11. listopadu – Ačkoli se Black Friday stává stále populárnější, Češi se na slevovou akci dopředu nepřipravují a sází spíše na spontánnost. Vyplývá to z průzkumu společnosti Twisto, jedničky na trhu v oblasti Buy Now Pay Later služeb, která dlouhodobě sleduje finanční chování Čechů. Využít slevy se chystá během letošního Black Friday 56 % respondentů, zatímco 34 % spíše ne a 10 % se do nákupní horečky nezapojí vůbec.

Průzkum mezi 1 000 respondenty ukázal, že nákupy během Black Friday mají spíše impulzivní charakter. Pouze 4 % lidí mají připravený přesný rozpočet i seznam, 27 % má jen představu, co by chtěli koupit, a nakupuje podle ceny. Největší část, konkrétně 44 % zákazníků, se rozhoduje spontánně podle toho, co je zaujme.

Co se týče typu nakupovaných věcí, Češi sázejí hlavně na praktické nákupy: 26 % pořizuje věci, které zrovna potřebuje, 8 % nakupuje pro sebe, 17 % využívá slevy na vánoční dárky a 22 % kombinuje nákup potřebných věcí i vánočních dárků. 

Češi většinou umí věci velmi dobře plánovat, u nakupování to je však trochu jiné. Nákupy jsou často spontánní a plánování rozpočtu zatím nepatří mezi silné stránky. Právě v tom ale vidíme velkou příležitost pomáhat našim zákazníkům přemýšlet o každodenních financích uvědoměleji – ať už jde o Black Friday, nebo vánoční nákupy,” říká Nemika Menevse, CEO Twista. 

Ve výzkumu ale zároveň vidíme, že mladší generace začíná své zvyky měnit. Mezi respondenty do 26 let uvedlo 8 % lidí, že mají na Black Friday připravený podrobný seznam i rozpočet – to je dvojnásobek oproti celkovému průměru. A právě 66 % lidí v tomto věku chce slevovou akci maximálně využít,” dodává Nemika Menevse. 

Svátkuj po svém, ale zodpovědně

Na Black Friday plynule navazují vánoční nákupy, které pro řadu lidí znamenají období zvýšených výdajů i stresu. Twisto proto letos přichází s kampaní „Svátkuj po svém“, která vybízí k větší pohodě, finančnímu klidu a odměně navíc.

Kampaň motivuje zákazníky, aby k vánočním nákupům přistupovali s rozvahou – a zároveň si je užili podle vlastních představ. Noví uživatelé Twista, kteří si založí účet s kartou a zaplatí s ní alespoň třikrát v celkové hodnotě minimálně 1 000 Kč, získají 500 Kč na další nákupy.

Vánoce jsou pro každého jiné. Někdo plánuje dárky dopředu, jiný nechává výběr na poslední chvíli. My chceme podpořit oba přístupy – a hlavně dát lidem možnost ulevit rozpočtu tak, jak jim to dává smysl,“ říká Tomáš Hrdlička, Head of Marketing Twista.

Twisto také připomíná, že to, s jakou rozvahou lidé nakupovali během svátků, se často projeví až po nich – zejména v lednu, kdy bývá rozpočet napjatější. „Pokud už teď vím, že budou vánoční výdaje vyšší, je rozumné si je rozložit. S Twistem to jde snadno díky službě Nákup na třetiny, která umožňuje rozdělit platbu do tří měsíčních splátek bez navýšení,“ doplňuje Tomáš Hrdlička.

Druhá část kampaně vznikla ve spolupráci s Kiwi.com a míří na ty, kdo chtějí svátky strávit jinak – třeba v teple. Každý, kdo zaplatí letenku Twistem, získá 500 Kč na další nákup letenky v hodnotě alespoň 2 500 Kč.

Twisto tak chce lidem pomoci prožít konec roku po svém – bez tlaku, s větším klidem a s možností chytré odměny za to, co by si stejně pořídili.