13. 9. 2022

Jak platíme online? Twisto spojilo síly s Mastercard, Heurekou a APEK na nejrozsáhlejším průzkumu platebních trendů v Česku

Praha 13. září 2022 - Twisto ve spolupráci s platební společností Mastercard, srovnávačem Heureka a Asociací pro elektronickou komerci (APEK) připravuje průzkum Platební trendy roku 2022. Jedná se o nejrozsáhlejší průzkum placení online v Česku, který odhalí, jaké mají čeští zákazníci při nákupu na e-shopech možnosti a jaké platební metody nejčastěji využívají e-shopy. Aktuální výzkum navazuje na předchozí průzkum Český košík roku, ve kterém Twisto společně s Mastercard a Heurekou hodnotilo české e-shopy. Výsledky nového průzkumu Platební trendy roku 2022, který provede agentura Ipsos, zveřejní Twisto v průběhu října.

V rámci průzkumu Platební trendy roku 2022 se Twisto obrací jak na e-shopy, tak na zákazníky e-commerce. Chce získat pohled na placení na internetu z obou perspektiv. Zároveň také oslovuje provozovatele platebních bran, aby výsledný obrázek o platbách v české e-commerce byl co nejkomplexnější. Výsledky Twisto společně s partnery představí v první polovině října letošního roku.

„Twisto v roce 2013 přišlo na trh s vizí, že zlepší a zjednoduší zákazníkům nakupování na e-shopech. Nyní po devíti letech chceme zjistit, jak jsou zákazníci s nabídkou platebních metod v internetových obchodech spokojeni, jak vyhovuje jejich potřebám, jak na ně reagují e-shopy a jestli se svým přístupem přibližuje Česko trendům, které vidíme na západních trzích," vysvětluje Jan Hanzlík, CZ Country manager v Twisto. „Vyzýváme proto všechny podnikatele s e-shopy i zákazníky k zapojení do průzkumu, aby nám pomohli podat co nejvěrnější obraz českého e-commerce. Z výsledků studie pak budou těžit všichni."

Do průzkumu se zapojí největší jména v byznysu: Mastercard a Heureka

Partnery průzkumu Platební trendy roku jsou společnost Mastercard i české srovnávač Heureka, kteří společně s Twistem stáli i za dřívější studií Český košík roku, na kterou aktuální průzkum navazuje.

„Průzkum platebních trendů nám nabídne unikátní vhled do toho, kam česká e-commerce v minulých měsících a letech pokročila. Ze strany zákazníků vnímáme čím dál markantnější apel na obchodníky směrem ke zjednodušení celého nákupního a platebního procesu. S tím, jak objem online nákupů v posledních letech narostl, je pro Čechy komfort celého procesu odbavení a platby stále důležitější. Nové platební metody, jako právě spuštěná služba Click to Pay umožňující placení online na jedno kliknutí, tak mají potenciál přinést do oblasti komfortu svěží vítr a do budoucna nový tržní standard," říká Michal Čarný, generální ředitel Mastercard Česká republika a Slovensko.

„Česká e-commerce prodělala v posledních letech velmi turbulentní období. I když byl podle naší pravidelné analýzy obrat e-shopů v druhém čtvrtletí jen 9 % pod úrovní loňského rekordního roku, další zatěžkávací zkoušky tento segment teprve čekají. Tím spíše je důležité znát a zjišťovat informace o chování zákazníků i samotných e-shopů, protože každá nová zjištění a pochopení trendů pomohou trh posunout opět trochu dál," říká Honza Mayer, managing director nákupního rádce Heureka.cz a Heureka.sk a dodává: „Jsme rádi, že u tohoto průzkumu můžeme být."

Partnerem průzkumu Platební trendy roku 2022 je také česká Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Ta sdružuje více než 600 českých podnikatelů a firem, kteří působí v segmentu e-commerce.

„APEK sleduje vývoj platebních metod na českém e-commerce trhu dlouhodobě. Víme proto, že v uplynulých letech došlo k velkým změnám a růstu důvěry v on-line řešení. Jsme tedy velmi rádi součástí projektu Platební trendy v e-commerce, jelikož naše asociace dlouhodobě podporuje všechny iniciativy, které místní on-line prostředí posouvají kupředu. Pro celý trh budou výstupy projektu jistě velmi přínosné a pomůžou k dalšímu rozvoji české e-commerce," dodává Jan Vetiška, výkonný ředitel APEKu.

Twisto jako pozorovatel českých e-shopů

Twisto pravidelně provádí průzkumy českého e-commerce sektoru a představuje aktuální trendy. Začátkem letošního roku například společnost zjistila, že 60 % Čechů nakupuje online každý měsíc nebo že čtvrtina nakupujících stále využívá k placení čím dál zastaralejší dobírku. Průzkum Platební trendy roku navazuje na dřívější studii Český košík roku, která vycházeli mezi roku 2014 a 2020. Jejím cílem bylo sledování trendů v e-commerce a hodnocení kvality 100 největších e-shopů v Česku.

„Český košík roku během čtyř ročníků odhalil velice rychlý vývoj e-shopů v České republice. Jejich kvalita se za posledních několik let řádově zvýšila a nyní v tuzemsku pozorujeme velice dobrý standard. Nově jsme se rozhodli zaměřit speciálně na platby. V tomto rozhodnutí nás podpořily i výsledky našeho jarního průzkumu, podle kterého 25 % Čechů stále považuje dobírku za nejlepší způsob platby při online nákupu. Vidíme zde proto obrovský potenciál a prostor pro osvětu, a tak vznikly Platební trendy roku. I s přihlédnutím k ekonomické situaci se obchodníci bojí začít nabízet nové platební metody, i když by jim pomohly vyprázdnit přeplněné sklady a rozšířit zákaznickou základnu," vysvětluje Hanzlík. Dodává, že formát Košíku roku i nadále pokračuje na polském trhu, který je více dynamický.

Více o službě Twisto

Twisto představuje chytré řešení pro platby a nakupování a už v roce 2013 jako první v ČR zavedlo odložené platby, známé také pod zkratkou BNPL (buy now pay later, nakupuj teď, plať později). Díky funkci Twisto Pay lze na jedno kliknutí, bez registrace a zdarma platit internetové nákupy, na jejichž úhradu mají zákazníci 30 dní. Registrovaní uživatelé pak mají možnost využít k placení Twisto kartu (vydanou Mastercard) - virtuální nebo fyzickou, zaplatit mobilem díky Apple Pay nebo Google Pay, vyrovnat faktury jejich vyfocením nebo snadno rozdělit společný účet mezi kamarády s funkcí Twisto Split. Splatnost nákupů s Twisto účtem je 45 dní. Twisto také umožňuje nákup na splátky s okamžitým schválením a Nákup na třetiny bez navýšení. V roce 2018 firma úspěšně vstoupila také na polský trh. V roce 2021 Twisto koupil australský fintechový lídr Zip, český fintech se tak stal centrální součástí jeho evropské strategie. Twisto