24. 11. 2025
Vánoce pod tlakem: největší finanční zátěž pociťují ženy a mladí lidé
Praha, 24. listopadu 2025 – Češi letos přistupují k vánočním výdajům obezřetněji než loni. Víc utrácet za dárky chce jen 12 % lidí, zatímco více než čtvrtina (28 %) plánuje utratit méně. Vyplývá to z vánočního výzkumu Twista, jedničky na trhu v odložených platbách, které dlouhodobě sleduje, jak Češi pracují se svými financemi – zejména v obdobích, kdy jsou rozpočty nejvíce zatížené.
Většina Čechů má rozpočet pod kontrolou
Přibližně polovina lidí (53 %) chce za dárky utratit zhruba stejně jako loni. Nejčastěji plánují investovat do dárků mezi 2000 a 10 000 Kč – tuto kategorii uvedlo 71 % respondentů. Do dražších nákupů nad 20 000 Kč se chce pustit jen 4 % domácností, nejčastěji lidé mezi 36 a 44 lety.
Způsob financování řada lidí kombinuje:
-
61 % Čechů hradí výdaje z běžného měsíčního rozpočtu,
-
45 % si šetří předem během celého roku,
-
2 % využije odložené platby,
-
2 % si vezme půjčku,
-
5 % bude platit kreditní kartou.
„Čím dál více lidí přemýšlí nad tím, jak mít Vánoce pod kontrolou – a zároveň si je užít. Naší dlouhodobou prioritou je podporovat finanční zodpovědnost, transparentnost a férové služby. Proto pravidelně sledujeme, jak Češi o penězích rozhodují, kde cítí největší tlak a kde naopak získávají jistotu,“ říká Nemika Menevse, CEO Twista.
Finanční tlak: ženy i mladší ročníky jsou pod větším stresem
Pocit tlaku z vánočních výdajů přiznává celkem 58 % Čechů.
-
15 % říká, že je finanční stres trápí hodně,
-
43 % se cítí pod tlakem trochu.
Největší zátěž pociťují lidé mezi 27 a 35 lety – až 62 % z nich.
Finanční stres spojený s Vánoci výrazně častěji dopadá na ženy než na muže — pod tlakem se jich cítí 63 %, zatímco u mužů jde o 53 %.
„Není překvapením, že největší tíhu vánočních příprav nesou ženy. Od plánování dárků přes nákupy až po organizaci rodinných setkání — to všechno se stále očekává právě od nich. A přitom ženy dlouhodobě čelí nižším příjmům a menším finančním rezervám. Vánoční tlak tak pro ně může být dvojnásobný. Je na čase tyto rozdíly pojmenovávat a nabízet férové finanční nástroje, které ženám i mužům umožní prožít svátky s větším klidem a menším stresem,“ říká Nemika Menevse, CEO Twista.
Největší část Čechů má dárky nakoupené do poloviny prosince (77 %), ale stále je dost těch, kteří nechávají nákupy na poslední chvíli – 19 % těsně před Štědrým dnem a 1 % dokonce během něj. Nejčastěji jde o lidi ve věku 18–26 let.
Pod stromečkem budou dárky z online tržišť
Letošní Vánoce nepochybně ovlivní také mohutný nástup internetových tržišť. Možnost, že pod stromeček zabalí něco, co uloví na zahraničních tržištích typu Allegro, Temu, AliExpress, nebo třeba Shein, připouští téměř 53 % Čechů. Z toho 19 % už tímto způsobem obstarávalo nadílku v předchozích letech.
Češi zvažují netradiční Vánoce. Chtějí hlavně klid
Výzkum také ukazuje, že pro stále více lidí jsou Vánoce příležitostí prožít svátky podle vlastních pravidel. Téměř čtvrtina Čechů (24 %) si chce letos především odpočinout, 10 % zvolí jiné jídlo než kapra a 8 % se rozhodlo letos nepéct cukroví. Část lidí plánuje svátky strávit mimo domov nebo omezit rodinné návštěvy. Trend směřuje k tomu, že si Češi stále častěji dovolují vybrat si takový způsob slavení, který jim přináší radost — ne ten, který „se má“.
„Letošní vánoční kampaň Twista nese motto Svátkuj po svém. A ta myšlenka přesně odpovídá tomu, co vidíme ve výsledcích výzkumu — lidé si čím dál víc dovolují mít svátky takové, jaké chtějí oni sami. Bez tlaku na tradice, bez soutěžení o dokonalé Vánoce. Ať už to znamená odjet na hory, udělat si jednoduchou večeři, nebo jen vypnout telefon a odpočívat. Naším cílem je podpořit lidi v tom, aby si našli vlastní cestu k příjemnějším a klidnějším svátkům,“ říká Tomáš Hrdlička, Head of Marketing Twista.
Nějakou formu netradičních Vánoc plánuje celkem 34 % Čechů, reagují tak nejen na finanční náročnost Vánoc, ale i na celkovou potřebu klidu a prostoru pro sebe.
„Vidíme, že lidé jsou na sebe o Vánocích často přísní – ať už kvůli dárkům, nebo očekáváním okolí. Naše kampaň i naše služby mají společný cíl: dopřát lidem více klidu. A finanční jistota je v tomhle období úplný základ,“ dodává Tomáš Hrdlička, Head of Marketing Twista.