10. 12. 2018
Dárky z internetu platí kartou už dvě třetiny lidí
Ekologická stopa ovlivňuje výběr vánočních dárků. Dárky z internetu platí kartou už dvě třetiny lidí
-
34 % Čechů neřeší udržitelnost vánočních dárků
-
29 % plánuje věnovat svým blízkým ručně vyrobený dárek
-
Dvě třetiny nakupují dárky na internetu a jenom 67 % je platí na internetu kartou
-
48 % lidí si Vánoce spojuje se šílenstvím, 56 % s pohádkami a 23 % se stresem
-
Kapra na štědrovečerní večeři má méně než polovina domácností
Stejně jako se svět zaobírá přemírou plastů v oceánech a v kavárnách pomalu ubývají brčka do pití, zajímá ekologická udržitelnost Čechy také při nakupovaných vánočních dárků. Zjistil to průzkum, který si v říjnu nechala vypracovat společnost Twisto. Ta nabízí platební aplikaci s kartou Mastercard a procesy kolem placení významně zjednodušuje. Podle Twista udržitelnost při nákupech darů aktivně vyhledává 13 % Čechů, zastoupených převážně věkovým rozmezím 18 – 44 let a s vysokoškolským vzděláním. Necelá polovina (49 %) lidí nicméně ekologickou variantu zvolí, pokud má na výběr. A pouze třetina třetina (38 %) ji pak podle svých slov neřeší vůbec. Vánoce bez dárků zažijí jen 4 % oslovených a 29 % věnuje svým blízkým alespoň jeden ručně vyrobený dárek. Průzkum pro Twisto zpracovala společnost Behavio Labs, probíhal online a zúčastnil se jej reprezentativní vzorek 650 lidí.
"Češi podle průzkumu udržitelnost dárků začínají řešit, a nejvíce se o ni zajímají ženy než muži. Průzkum nám nicméně pomohl lépe nahlédnout pod pokličku i jiných nákupních zvyklostí před Vánoci, říká Michal Šmída, zakladatel a CEO společnosti Twisto, která mimo jiné umožňuje nakupovat v e-shopech s platbou až po doručení a prohlédnutí zboží. Nejzajímavější zjištění pro nás je, že již dvě třetiny Čechů nakupují alespoň část dárků na internetu. Roste také důvěra v internetové platby, kdy platit kartou online vyloženě odmítá pouze třetina dotázaných – 67 % lidí plánuje část dárků platit právě online kartou. Mezi Čechy se také stále drží ve zbytku světa prakticky vyhynulá dobírka, tu při nákupu alespoň jednoho dárku zvažuje využít 37 % lidí," dodává Šmída.
Doručení domů boduje, zbytek odradí poštovné a čekání
Z průzkumu dále vyplývá, že většina nakupujících si nechává objednaný dárek doručit (76 %), Zatímco jen 24 % si ho vyzvedne osobně. Ty, kteří si dárky spíše vyzvedávají, odradí od doručení nečastěji vysoké poštovné (69 %), polovinu pak čekání na kurýra během dne (56 %), čtvrtinu délka čekání na dodávku (27 %) a pětina chce dárek nejdřív vidět osobně (18 %). Dopravci nedůvěřuje 13 % dotázaných.
Ženy a starší nakupují dříve, utratíme v průměru do 7 tisíc
"Není ani velkým překvapením, že obchodní centra praskají ve švech zejména několik dní před Vánoci. 13 % lidí přiznává, že dárky nechává na poslední chvíli," říká Michal Šmída. Nejvíce lidí (37 %) shání dárky během prosince. Průběžně během roku nakupují lidé spíše málo (jen 16% ze všech oslovených respondentů), a pokud ano, jde spíše o ženy (20 % žen oproti 12 % mužů). Ženy nakupují dříve než muži, starší dříve než mladší ročníky. Loni průměrně člověk za všechny dárky dohromady utratil do 7 tis. Kč (6 659 Kč, tj. 512 Kč za dárek), letos lidé plánují obětovat téměř o stokorunu více.
Kdy kupují dárky
Obecně nejvíc lidí (37 %) nakupuje během prosince, na poslední chvíli přes desetinu lidí (13 % ze všech, 18 % M, 8 % Ž).
Ženy nakupují dříve než muži, starší nakupují dříve než mladší, SŠ s mat. dřív než VŠ i lidi bez mat. (během roku a na podzim vs. během prosince a na poslední chvíli). Průběžně během roku nakupuje menšina (16 % ze všech lidí), spíš ženy (12 % M vs. 20 % Ž), spíš starší než mladší lidé.
Vánoce bez kupování dárků jsou výjimkou (4 % lidí).
Útrata
medián - polovina lidí loni za dárky utratila do 4 500 Kč průměrně člověk loni za všechny dárky dohromady utratil do 7 tis. Kč (6 659 Kč, tj. 512 Kč/dárek), letos lidé plánují utratit v průměru téměř o stovku víc než loni (6 746 Kč, 519 Kč/dárek) - průměr je tažen nejbohatšími, kteří za dárky utratí desetitisíce
Pětina provedla někdy vrácení nebo výměnu dárku Výměnu nebo vrácení dárku u prodejce po Vánocích už někdy provedla pětina lidí (spíš muži, 24 % M, 17 % Ž, a vzdělanější lidé: 17 % bez mat., 20 % s mat., 25 % VŠ)
29 % lidí daruje ručně vyrobné dárky
Ručně vyrábělo dárky 29 % lidí (jeden dva dárky 13 % lidí, několik dárků 14 % lidí, skoro všechny dárky 2 % lidí).
Lidé radši vymýšlí dárky dětem než dospělým (radši dětem 63 % lidí vs. radši dospělým 37 % lidí). Platí to tím spíš, čím starší člověk je (kromě seniorů 65+) - souvisí to zřejmě i s tím, že čím starší člověk, tím častěji dává dárky i dětem (vlastním nebo jiným), ne jen dospělým.
Ekologickou šetrnost u darů řeší 13 % lidí (spíš lidi 18-44 let, spíš VŠ; vybírají hlavně podle toho nebo je to pro ně jeden z faktorů při výběru), 49 % ekologickou variantu zvolí, když má na výběr, ostatní lidé (38 %) to při výběru fakt neřeší (spíš to neřeší muži 45 % než ženy 30 %).
Platba online
Dvě třetiny z těch, kdo nakupují aspoň část dárků na internetu, při nákupu na internetu rovnou online zaplatí (67 %). Druhý nejpoužívanější způsob platby je dobírka (37 %), až potom následuje platba na prodejně při vyzvednutí zboží objednaného online (31 % lidí). 23 % nakupujících na internetu zboží prohlíží v prodejně, ale nakoupí ho online , 17 % si vybírá online, ale jde si dárek prohlédnout a koupit na prodejně.
Většina si nechává objednaný dárek doručit (76 % vs. 24 % si vyzvedne osobně).
Ty, kdo si dárky spíš vyzvedávají , odrazuje hlavně vysoké poštovné (69 % z nich), polovinu čekání na kurýra během dne (56 %), čtvrtinu délka čekání, než dárek dodají (27 %), pětina chce dárek nejdřív vidět osobně (18 %), dopravci nedůvěřuje 13 % lidí.
Závěr:
Co si Češi spojují s Vánoci
Polovina lidí si s Vánoci spojuje nákupní šílenství (48 %, spíš mladí 18-24 let 61 %) a sledování pohádek (56 %, pokles s rostoucím věkem). Čtvrtina lidí má s Vánoci spojený stres (23 %, víc lidi z měst) a otravné reklamy (24 %, spíš muži 30 % než ženy 18 %).
U 39 % lidí doprovází Vánoce radost (spíš ženy, mladší lidi než starší) nebo pohoda (44 %, spíš mladší než starší, M i Ž stejně). Pozitivní emoci z Vánoc mají častěji vysokoškoláci (vs. bez mat., s mat.) a ženy (vs. muži) - častěji než ostatní si s Vánoci spojují radost a pohodu.
Jak jejich Vánoce vypadají
Třetina lidí (31 %) má tradiční Vánoce (kapr 46 %, cukroví 60 %, stromek v obýváku 74 % - cukroví a stromek s rostoucím věkem méně).
Lidi je tráví nejčastěji s nejbližší rodinou (68 %), jen 5 % lidí je o samotě. Desetina (13 %) chodí na půlnoční mši.