6. 4. 2023

Více parfémů, méně knih. Twisto ukázalo, za jaké zboží loni Češi odkládali platby*

Praha 6. dubna 2023 –⁠ Češi čím dál častěji využívají k placení svých nákupů tzv. služby Buy Now Pay Later (BNPL). Pod nimi se skrývají metody, jako je odložená platba po vyzkoušení nebo nákup na třetiny bez navýšení. Jak se loni změnilo jejich využívání v různých kategoriích zboží, ukazují nová data Twista, které BNPL do Česka přivedlo už v roce 2013. Největší meziroční nárůst v počtu transakcí pozoruje v segmentu parfémů (+77 %), módy (+75 %) a služeb (+38 %). Pokles oproti roku 2021 naopak zaznamenaly knihy (−26 %), potraviny (−17 %) nebo erotika (−13 %). Průměrná hodnota objednávek vzhledem ke zdražování vzrostla prakticky ve všech kategoriích.

„Twisto je v Česku dostupné až pro 14 tisíc e-shopů napříč nejrůznějšími segmenty. U nich sledujeme meziroční změny v počtech transakcí, jejich celkové hodnotě a také průměrné hodnotě jedné objednávky. Tato čísla ovlivňuje hned několik faktorů -- nákupní chování zákazníků, které si během pandemie a po ní prošlo výraznými změnami, změny cen zboží vlivem inflace, nebo naopak lepší dostupnosti, a také zájem e-shopů o nabízení plateb BNPL svým zákazníkům," vysvětluje sledované statistiky Jan Hanzlík, country manager Twisto pro Českou republiku.

Móda dominuje online shoppingu, roste prodej parfémů

Největší nárůst loni zaznamenaly e-shopy s parfémy. Počet transakcí přes Twisto v této kategorii vzrostl o 77 % a celková hodnota transakcí vystřelila o 91 %. Druhým největším skokanem je móda, která tradičně v oblasti BNPL tvoří největší podíl a také v Twistu stojí téměř za polovinou všech nákupů. Počet plateb za módu poskočil o 75 % a celková hodnota transakcí se zvýšila o 80 %.

Lidé také častěji využívají BNPL k nákupu v segmentu služeb, který zahrnuje například vstupenky na kulturní akce. V rámci služeb se počet transakcí zvýšil o 38 %, průměrná hodnota objednávky se však vyšplhala o 50 %. Celková hodnota transakcí tak poskočila o neuvěřitelných 106 %.

„Vzhledem k výraznému úspěchu platby za vstupenky v zahraničí jsme o zavedení Nákupu na třetiny uvažovali již delší dobu. Rozhodli jsme se pro řešení společnosti Twisto, jelikož je na trhu z poskytovatelů odložených plateb nejdéle a Nákup na třetiny uvedla v Česku jako první. Od počátku spuštění vidíme, že si zákazníci i z oblasti kultury a entertainmentu tuto platbu oblíbili ve všech segmentech," říká Lukáš Jandač, COO GoOut.

Některé segmenty však v roce 2022 po boomu během pandemie naopak zpomalily. Nejvýrazněji segment knih, kde počet transakcí klesl o 26 % a celková hodnota o 29 %. Pohoršil si také segment potravin (pokles v počtu transakcí o 17 %), kancelářských potřeb (−15 %) a erotika (−13 %). Napříč prakticky všemi segmenty pak rostla průměrná hodnota objednávky. „To může poukazovat na plošné zdražování vlivem inflace. Hodnoty mírně klesly pouze u elektroniky a knih, což jsou naopak segmenty, které se s vysokými cenami potýkaly během pandemie kvůli narušení dodavatelských řetězců, a teprve nedávno se ceny začaly vracet dolů," vysvětluje Hanzlík.

BNPL se šíří do méně tradičních segmentů

Zajímavá čísla Twisto objevilo u e-shopů, které nespadají ani do jedné z hlavních sledovaných kategorií. Tento „zbytkový" segment totiž loni zaznamenal o 355 % více transakcí a 410% růst v celkové hodnotě transakcí. To vypovídá o tom, že služby BNPL pronikají na e-shopy v čím dál různorodějších segmentech.

„BNPL dává smysl všude tam, kde lidé nakupují něco s určitou nejistotou, nebo se jedná o vyšší částky. Odložená platba po vyzkoušení lidem umožňuje, aby nekupovali zajíce v pytli, nákup na třetiny jim rozloží vyšší částku do tří plateb bez navýšení, takže se rozpočet obejde bez velkého zásahu. A je už jedno, jestli nakupují oblečení, nebo nové křeslo do obýváku. Těší nás, že se BNPL rozšiřuje do více segmentů. Obchodníci i zákazníci vidí, že jim tyto moderní metody opravdu dovolují nakupovat praktičtěji a bezpečněji," dodává Hanzlík.

Kategorie Průměrná hodnota objednávky Celková hodnota transakcí Počet transakcí


Auto-moto 30 % 70 % 31 % Chovatelské potřeby 13 % 6 % −6 % Děti 2 % −8 % −9 % Domov a design 5 % 7 % 2 % Drogerie 4 % 19 % 15 % Elektro −5 % −14 % −10 % Erotika 5 % −9 % −13 % Kancelář 19 % 0 % −15 % Knihy −3 % −29 % −26 % Móda 3 % 80 % 75 % Obchodní dům −4 % 12 % 17 % Parfémy 8 % 91 % 77 % Potraviny 9 % −10 % −17 % Slevový portál 20 % 35 % 13 % Služby 50 % 106 % 38 % Sport 0 % 12 % 12 % Zájmy 5 % 4 % −1 %

Procentuální změny v kategoriích zboží zaplaceného skrze Twisto v České republice v roce 2022

Zdroj: Twisto

Více o službě Twisto

Twisto představuje chytré řešení pro platby a nakupování a už v roce 2013 jako první v ČR zavedlo odložené platby, známé také pod zkratkou BNPL (buy now pay later, nakupuj teď, plať později). Díky funkci Twisto Pay lze na jedno kliknutí, bez registrace a zdarma platit internetové nákupy, na jejichž úhradu mají zákazníci 30 dní. Registrovaní uživatelé pak mají možnost využít k placení Twisto kartu (vydanou Mastercard) -- virtuální nebo fyzickou, zaplatit mobilem díky Apple Pay nebo Google Pay, vyrovnat faktury jejich vyfocením nebo snadno rozdělit společný účet mezi kamarády s funkcí Twisto Split. Splatnost nákupů s Twisto účtem je 45 dní. Twisto také umožňuje nákup na splátky s okamžitým schválením a Nákup na třetiny bez navýšení. V roce 2018 firma úspěšně vstoupila na polský trh. V roce 2021 Twisto koupil australský fintechový lídr Zip, český fintech se tak stal centrální součástí jeho evropské strategie.